Centrum systemiky a NLP s.r.o.

Mediace a řešení konfliktů

Mediací rozumíme mimosoudní proces řešení sporu, kdy mezi strany v konfliktu vstupuje třetí nezúčastněná strana, a tou je mediátor. Úlohou mediátora není spor rozsoudit ani určit, kdo má či nemá pravdu, nebo kdo má co dělat. Úkolem mediátora je naopak pomáhat všem stranám vyřešit vyhrocenou situaci v soukromí a nalézt co nejlepší možné řešení pro všechny zúčastněné.

Výcvik Mediace a řešení konfliktů seznamuje účastníky s principy intervence ze strany mediátora a s fázemi mediačního procesu a učí, jak zefektivnit své schopnosti vyjednávání a jak zprostředkovat dohodu mezi všemi stranami.

Obsah výcviku

Efektivní komunikace

  • Komunikační model - model, který vysvětluje, jak lidé vědí to, co vědí
  • Budování rapportu - techniky NLP, díky nimž budete moci snadno získat důvěru a zvýšit vnímavost lidí kolem vás
  • Kalibrace – nástroje NLP, které vás naučí, jak přečíst a pochopit neverbální komunikaci vašich lidí a jak na ni reagovat
  • Meta model jazyka – ukazuje, jak používat jazyk k větší přesnosti a konkrétnosti, jak odhalit sobě i druhým lidem zkreslené či vynechané části sdělení a ukázat jim nové možnosti
  • Milton model jazyka – poodkrývá způsob využívání hypnotického jazyka a sugescí v komunikaci
  • Metafory – rozkrývají, jak efektivně stimulovat práci nevědomí a podpořit kreativitu u sebe i ostatních
  • Čistý jazyk – nové způsoby dotazování a vedení rozvíjejícího rozhovoru
  • Schopnost použití více jazykových modelů a jejich cílené využívání zvyšuje naši schopnost vést a ovlivňovat

Pochopení druhých aneb typologie a tendence k jednání

  • Metaprogramy a MBTI – tendence jednotlivců k určitému způsobu jednání
  • Reprezentační systémy - struktura informací v lidské mysli, jejíž aplikace umožní rychle a snadno změnit svoje přesvědčení, která bývají největší příčinou neúspěchu a překážkou úspěchu
  • Pozice vnímání aneb „Vstoupení do bot 2. osoby”
  • Předávání třístupňové zpětné vazby založené na pozorování, interpretaci a hodnocení

Mediace a mediační techniky

  • Seznámení s procesem mediace
  • Definice a cíle mediace a důvody jejího zvolení u klientů
  • Oblasti uplatnění mediace
  • Role a hlavní úkoly mediátora
  • Jednotlivé fáze mediačního procesu
  • Překážky v komunikaci a nástroje k jejich snižování
  • NLP Komunikační model
  • Rapport a jeho využití v mediaci
  • Efektivní komunikace s využitím NLP
  • Jazykové modely
  • Techniky aktivního naslouchání
  • Úvod do teorie konfliktu
  • Definování konfliktu
  • Typy konfliktů
  • Formy řešení konfliktů
  • Fáze vývoje konfliktu a způsoby jeho řešení
  • Identifikace vyššího záměru obou stran konfliktu
  • Stanovení postupu mediace
  • Fáze mediačního procesu
  • Příprava a zahájení
  • Získávání informací od všech zúčastněných stran
  • Vzájemné naslouchání mezi oběma stranami
  • Hledání řešení splňujících požadavky daných stran
  • Dosažení přijatelného řešení vedoucího k dohodě
  • Sepsání mediační dohody
  • Ukončení mediačního setkání
  • Tvorba, forma a parametry mediačních dohod
  • Překážky v jednotlivých fázích mediace a jejich překonání
  • Zásady mediace vedené dvěma mediátory
  • Způsob vedení odděleného jednání
  • Důležité body při vedení rodinné mediace
  • Situace vhodné či nevhodné pro mediaci