Mediace a řešení konfliktů
Mediací rozumíme mimosoudní proces řešení sporu, kdy mezi strany v konfliktu vstupuje třetí nezúčastněná strana, a tou je mediátor. Úlohou mediátora není spor rozsoudit ani určit, kdo má či nemá pravdu, nebo kdo má co dělat. Úkolem mediátora je naopak pomáhat všem stranám vyřešit vyhrocenou situaci v soukromí a nalézt co nejlepší možné řešení pro všechny zúčastněné.
Výcvik Mediace a řešení konfliktů seznamuje účastníky s principy intervence ze strany mediátora a s fázemi mediačního procesu a učí, jak zefektivnit své schopnosti vyjednávání a jak zprostředkovat dohodu mezi všemi stranami.
Obsah výcviku
Efektivní komunikace
- Komunikační model - model, který vysvětluje, jak lidé vědí to, co vědí
- Budování rapportu - techniky NLP, díky nimž budete moci snadno získat důvěru a zvýšit vnímavost lidí kolem vás
- Kalibrace – nástroje NLP, které vás naučí, jak přečíst a pochopit neverbální komunikaci vašich lidí a jak na ni reagovat
- Meta model jazyka – ukazuje, jak používat jazyk k větší přesnosti a konkrétnosti, jak odhalit sobě i druhým lidem zkreslené či vynechané části sdělení a ukázat jim nové možnosti
- Milton model jazyka – poodkrývá způsob využívání hypnotického jazyka a sugescí v komunikaci
- Metafory – rozkrývají, jak efektivně stimulovat práci nevědomí a podpořit kreativitu u sebe i ostatních
- Čistý jazyk – nové způsoby dotazování a vedení rozvíjejícího rozhovoru
- Schopnost použití více jazykových modelů a jejich cílené využívání zvyšuje naši schopnost vést a ovlivňovat
Pochopení druhých aneb typologie a tendence k jednání
- Metaprogramy a MBTI – tendence jednotlivců k určitému způsobu jednání
- Reprezentační systémy - struktura informací v lidské mysli, jejíž aplikace umožní rychle a snadno změnit svoje přesvědčení, která bývají největší příčinou neúspěchu a překážkou úspěchu
- Pozice vnímání aneb „Vstoupení do bot 2. osoby”
- Předávání třístupňové zpětné vazby založené na pozorování, interpretaci a hodnocení
Mediace a mediační techniky
- Seznámení s procesem mediace
- Definice a cíle mediace a důvody jejího zvolení u klientů
- Oblasti uplatnění mediace
- Role a hlavní úkoly mediátora
- Jednotlivé fáze mediačního procesu
- Překážky v komunikaci a nástroje k jejich snižování
- NLP Komunikační model
- Rapport a jeho využití v mediaci
- Efektivní komunikace s využitím NLP
- Jazykové modely
- Techniky aktivního naslouchání
- Úvod do teorie konfliktu
- Definování konfliktu
- Typy konfliktů
- Formy řešení konfliktů
- Fáze vývoje konfliktu a způsoby jeho řešení
- Identifikace vyššího záměru obou stran konfliktu
- Stanovení postupu mediace
- Fáze mediačního procesu
- Příprava a zahájení
- Získávání informací od všech zúčastněných stran
- Vzájemné naslouchání mezi oběma stranami
- Hledání řešení splňujících požadavky daných stran
- Dosažení přijatelného řešení vedoucího k dohodě
- Sepsání mediační dohody
- Ukončení mediačního setkání
- Tvorba, forma a parametry mediačních dohod
- Překážky v jednotlivých fázích mediace a jejich překonání
- Zásady mediace vedené dvěma mediátory
- Způsob vedení odděleného jednání
- Důležité body při vedení rodinné mediace
- Situace vhodné či nevhodné pro mediaci